Bona notícia.: un descens del 13% respecte al número de morts per accident de trànsit respecte l’any 2008. Les dades són encara més impressionants si tenim en compte el número de vehicles : l’any 1964, amb 2 milions de vehicles, van haver 1997 morts (1000 morts per milió) I actualment, amb 31 milions i 1897 morts, la taxa és de 61 morts/milió.
Hi ha gent que es queixa de la baixa taxa d’alcohol permesa, 0,20 gr/litre. Molts bevedors habituals diuen que ells “controlen”. Mostren una lamentable manca de maduresa i responsabilitat. Els accidents obeeixen a una sèrie de causes : alcohol, velocitat inadequada, estat de les carreteres, climatologia i estat del vehicle. Eliminar factors de risc “controlables”, tals com l’alcohol i l’excés de velocitat, redueix el número d’accidents i això és una veritat incontestable , confirmada per l’Estadística ( una Ciència) i no l’opinàtica, tan habitual a la política i l’ Administració. És cert que 120 Km/hr a algunes autopistes pot semblar massa baix però la llei és útil en qualsevol cas i ja sabem que de fet 120 són 129 a la pràctica..
Un altre tema és la presència de vehicles de trànsit camuflats que permeten la infracció i la multen. Si l’objectiu és evitar la infracció ( i possible accident), la clara identificació dels vehicles de trànsit és efectiva com a dissuasori . Si l’objectiu és recaptar impostos, que amaguin tots els vehicles però serà una clara mostra de cinisme i d’incoherència amb la reducció d’accidents.
En qualsevol cas, controlem l’alcohol i la velocitat. Si algú ha de conduir que no begui i si veu, que no condueixi i si no pot deixar de beure, que si faci mirar per un especialista, que no pretengui que canviïn una de les poques legislacions que és efectiva perquè “ell (o ella) controlen quan beuen”.
És evident que l’estat de les carreteres és un altre factor a corregir i si es fomentés l’ús del tren ( puntual i freqüent) encara hi hauria menys accidents i menys contaminació. Lamentablement la inútil i retòrica Llei de Sostenibilitat Econòmica no recull aquests aspectes.